“Колекція Ґурлітта”: чия і звідки?

Виставки картин з так званої “колекції Ґурлітта” відкрилися одразу у двох містах – Берні та Бонні. Доробки з унікальної колекції поціновувачі прекрасного побачать уперше.

Портрет молодої жінки Тома Кутюр. Цю картину нещодавно виявили у колекції Ґурлітта і тепер демонструють у Бонні. “Портрет молодої жінки” Тома Кутюр. Цю картину нещодавно виявили у “колекції Ґурлітта” і тепер демонструють у Бонні.

Заборонені у нацистській Німеччині полотна відомих художників, зібрані колекціонером Корнеліусом Ґурліттом (Cornelius Gurlitt), вперше презентували у західнонімецькому Бонні. Виставка зосереджена на експонатах, викрадених у жертв нацистського режиму та роботах, чиїх власників іще не встановили.

“Конфісковане”мистецтво

На виставці, що відкрилася у боннському Федеральному виставковому залі (Bundeskunsthalle), представлені картини Клода Моне, Макса Бекмана (Max Beckmann), Альбрехта Дюрера (Albrecht Duerer) та Пітера Брейгеля. Як припускають фахівці, більшість з 250 робіт були конфісковані у єврейських родин. Тож шедеври відомих митців представлені разом з біографіями цих людей.

Макс Бекманн. Пляжне кафе у Зандворті Макс Бекманн. “Пляжне кафе у Зандворті”

“Нині шість робіт були чітко визначені як “викрадене мистецтво”. Багато робіт все ще досліджуються, і вони так само можуть виявитися викраденими”, – заявив Reuters куратор виставки Райн Вольфс (Rein Wolfs)

З-поміж картин з “колекції Ґурлітта”, презентованих у Бонні, і нещодавня знахідка – “Портрет молодої жінки”, написаний французьким художником-академістом Томасом Кутюр (Thomas Coutures). Свого часу полотно націонал-соціалісти конфіскували у приватного колекціонера єврейського походження. Ймовірно, йдеться про французьского державного та політичного діяча Жоржа Манделя.

Клод Моне. Міст Ватерлоо Клод Моне. “Міст Ватерлоо”

“Дегенеративне мистецтво”

Одночасно із Бонном шедеври з “колекції Ґурлітта” демонструють і у Музеї витончених мистецтв у швейцарському Берні, який отримав твори мистецтва у спадок від їхнього попереднього власника – Корнеліуса Ґурлітта.

“Після прийняття спадщини для усіх почалися складні часи”, – розповідає віце-президент Bern Art Museum Foundation Марсель Брюльгарт (Marcel Brülhart). За його словами, дослідження походження картин виявилося складнішим, ніж очікувалося, а витрати – захмарними.

Август Маке. Пейзаж з вітрильними човнами Август Маке. “Пейзаж з вітрильними човнами”

На виставці, що відкрилася у Берні в четвер, 2 листопада, представлено близько 150 робіт. На відміну від Бонна, більшу увагу там приділили так званому “дегенеративному мистецтву”, саме так мистецтво модернізму свого часу охрестили нацисти. Це, зокрема, роботи експресіоністів Отто Дікса та Франца Марка.-http://p.dw.com/p/2mzWe

Після виставки у Берні твори мистецтва мають повернутися до Німеччини і залишатимуться там до встановлення їхнього походження.

Макс Ліберман. Сцена купання Макс Ліберман. “Сцена купання”

“Колекція Ґурлітта”: чия і звідки?

Шедеври художників зі світовим іменем, представлені на виставках – це лише частина зі знайдених у 2012 році в одній з мюнхенських квартир творів. Їх у себе вдома ховав Корнеліус Ґурлітт, якому картини дісталися у спадок від батька, Гільдебранда Ґурлітта (Hildebrand Gurlitt). Він був одним з небагатьох арт-дилерів, офіційно уповноважених нацистським режимом та тих, хто скуповував твори художників-модерністів у єврейських колекціонерів. У колекції налічується майже півтори тисячі творів мистецтва, вартість яких оцінюють у десятки мільйонів євро.

Ольга Войтович, Юлія Гітц